Az e-mail marketing fontossága nem megkérdőjelezhető, rengeteg érdeklődőt lehet megszólítani jól célzott e-mailekkel és nagyon jól követhető, hogy egy-egy kampány során ténylegesen hány olyan embert értünk el, akiből végül vásárlót lett.
Ebben a rövid összefoglalóban megvizsgáljuk, hogy mit jelent az A/B tesztelés, miért fontos és milyen lehetőségeink vannak a tesztelésen belül.
Mi az az A/B teszt?
Ez lényegében pontosan azt jelenti, mint amit sejtet is a megfogalmazás: azokat az embereket, akiknek kiküldjük a levelünket, a rendszer két csoportra bontja és a kampány beállításától függően más típusú leveleket fognak megkapni. Tehát, ha van egy 1.000 főből álló feliratkozó listánk, akkor megtehetjük, hogy elfelezzük őket és más jellegű e-mailt fognak kapni az adott kampány vagy kampányok során. Ezt nem is kell túlragozni, pontosan ez a lényege, azonban azt érdemes megvizsgálni, hogy mindez mit adhat számunkra.
Miért fontos a tesztelés?
Korábban valahonnan begyűjtöttük ezeket a feliratkozókat, tehát valamilyen csali vagy értékajánlat hatására ezek az emberek úgy döntöttek, hogy megadják az e-mail címünket, mert kíváncsiak tartalmainkra, netalántán promócióinkra. Ez eddig szép és jó, azonban nagy valószínűséggel semmi mást nem tudunk ezekről az emberekről azonkívül, hogy mi a keresztnevük (vagy a teljes nevük), mi az e-mail címük és milyen felületről érkeztek hozzánk. Nyilvánvalóan bekérhetünk ennél több adatot is a kezdetekben, de általában az a tapasztalat, hogy minél egyszerűbb és gyorsabb egy ilyen kis feliratkoztató űrlap, annál több ember hajlandó igent mondani, ezért most ezzel a példával megyünk tovább.
Tehát van 1.000 feliratkozónk, tudjuk, hogy érdeklődtek valamilyen korábbi felhívásunk iránt, de nem tudunk róluk semmi mást. Honnan tudjuk milyen formában szólítsuk meg őket? Honnan tudjuk, hogy mik azok a dolgok, amikre fogékonyak és mik azok, amik taszítják őket, akár le is iratkoznak a hírlevelünkről? Küldhetünk nekik reklámokat, vagy az azonnal kiégeti őket? Ha küldünk is, akkor az mennyire lehet közvetlen? Ezek mind mind fontos kérdések és nyilvánvalóan nem az a megoldás, hogy egyesével ráírunk mindenkire, hogy milyen leveleket küldhetünk.
A megoldás az A/B tesztelés.
Amikor felosztjuk ezeket a feliratkozókat két külön csoportra, akkor megvizsgálhatjuk, hogy melyik levelünkre voltak nyitottabbak, fogékonyabbak és valószínűsíthetjük, hogy a jövőben az lesz a megfelelő irány. Természetesen egy tesztelés nem elegendő, ez egy hosszasabb folyamat, de minél több ilyet végzünk el, annál nagyobb az esély arra, hogy megértjük célközönségünk igényét és sokkal nagyobb konverziót érhetünk el jövőben kiküldött leveleinkkel.
MailerLite
Mi a kezdetektől fogja a MailerLite megoldásait használjuk, éppen ezért erről tudunk érdemben beszámolni és példákkal élni. Nem kapunk pénzt azért, mert megemlítjük a céget, viszont ingyenesen el lehet kezdeni a használatát és széleskörű lehetőségeket kínál e-mail kampányaink, valamint automatizációink tekintetében.
MailerLite esetében négyféle lehetőség közül választhatunk, amikor A/B tesztelést kezdeményezünk:
- Tárgymező: megadhatunk két különböző tárgyat levelünknek, megvizsgálva azt, hogy melyik szöveg kombináció szimpatikusabb, melyikre kattintanak többen.
- Feladó neve: letesztelhetjük, hogy mennyiben befolyásolja a megnyitást az, hogy ki a levél feladója. Esetünkben például tesztelhetnénk azt, hogy a feladó a „Funner”, vagy pedig kicsit személyesebbé tesszük és azt mondjuk, hogy „Mark – Funner”.
- E-mail szövege: talán ez a legérdekesebb, mivel itt inkább azt tudjuk vizsgálni, hogy a megnyitást követően melyik megfogalmazás volt az, aminek hatására feliratkozóink nagyobb arányban kattintottak a levélben elhelyezett linkre/termékre.
- Időzítés: megnézhetjük, hogy vajon mikor fogékonyabbak olvasóink leveleinkre. Inkább a délelőtti órákban az első kávé mellé? Vagy inkább este, amikor hazafele úton ülnek a metrón vagy a buszon? Esetleg ebéd után, amikor az irodában ülve még emésztenek és nincs kedvük folytatni a munkát? Vagy hétfőnként nem olvasnak e-maileket, de szerdán imádják? Számos lehetőség él, le kell tesztelni.
A végeredményt eldönthetjük, hogy a rendszer mi alapján mérje: kattintás vagy megnyitás után. Tehát azt is kiválaszthatjuk, hogy mi alapján hozzuk meg a döntést a nyertes e-mail kapcsán és melyik módszer alapján visszük tovább levelezéseinket/kampányainkat.
Összegzés
Annak érdekében, hogy célközönségünk igényeit a lehető legjobban tudjuk kiszolgálni, minden esetben szükséges, hogy megismerjük azokat az igényeket és ne csak vaktában lövöldözzünk rájuk aszerint, hogy olvastunk valamilyen új trendet a neten, vagy a szomszéd Józsi ezt ajánlotta.
A sikeres vállalkozások sok időt fordítanak arra, hogy vásárlóikat megismerjék, sok esetben egy-egy vásárló életperiódusa is ismertté válik azáltal, hogy adott levelünkre hogyan reagál és milyen időközönként vásárol nálunk. Egy egyszerű példával élve: egy táplálékkiegészítőket forgalmazó webshop, szinte napra pontosan meg tudja határozni a reakciók és vásárlások alapján, hogy az adott vásárló éppen mikor került bele egy új párkapcsolatba, mikor lépett ki belőle, mikor van nehezebb időszaka, vagy mikor felszabadultabb, hiszen cselekdetei tökéletesen lekövethetők a különböző marketing és remarketing kampányok által. Így lehet az, hogy jól felépített e-mail kampányokkal lojális és hosszú távon is visszatérő vásárlókkal építhetjük körül magunkat, ezzel megsegítve vállalkozásunk fejlődését.
Éppen ezért, ha úgy érzed, hogy bizonytalan vagy és inkább szakértőkre bíznád vállalkozásod marketing kampányait, ne habozz megkeresni minket és egy ingyenes konzultáción elmesélni nekünk, hogy mivel tudjuk vállalkozásodat a legjobban fejleszteni: