Nincsenek ügyfeleid? Nem működik a marketinged? Képtelen vagy hatékonyan kezelni a hideg hívásokat? Mi lenne, ha azt mondanánk, hogy ajánlásokból is lehet ügyfélkört építeni? Nézzük meg hogyan tudjuk ezt elérni.
Könyvajánlás
Mielőtt részleteznénk a fentieket, szeretnénk ajánlani egy könyvet ehhez a témához, mivel nálunk sokkal jobban leírja és kifejti, hogy miként tud az ember akár csak ajánlásokból valódi, fizető ügyfélkört kialakítani. Steve Chandler – Rich Litvin: A sikeres coach c. könyv azoknak is erősen ajánlott, akik nem coachként vagy valamilyen ehhez hasonló segítőként működtetik vállalkozásuk, mivel olyan alapvető igazságokat és szemléleteket tartalmaz, amivel bármelyik vállalkozó könnyedén képes lesz átalakítani saját gondolkodásmódját.
Itt megvásárolható
Hogyan lehet ajánlásokat szerezni?
Bármelyik pontján is tartunk vállalkozásunknak, kicsit tegyük félre weboldalunkat, online marketing tevékenységeinket, hirdetéseinket. Ezt úgy mondjuk, hogy lényegében majdnem teljes átfedéssel ilyen szolgáltatásokat kínálunk, tehát valahol magunk ellen beszélünk, de a cikk célja nem az, hogy új ügyfeleket szerezzünk, hanem a hasznos és célravezető információ átadása.
Tehát koncentráljunk kizárólag ismerősi körünkre és korábbi ügyfeleinkre. Kik azok, akiket felhívhatunk és megkérdezhetjük tőlük, hogy miként alakul az életük és van-e valamilyen elakadásuk? Nem afféle MLM-es igyunk meg egy kávét és beszéljünk pénzügyeidről típusú hívásra gondolunk, hanem egy egyszerű, ártatlan kérdésre, aminek nem is feltétlen célja, hogy az adott illetőből ügyfelet csináljunk, hanem elsősorban az, hogy megismerjük az ő élethelyzetét és tudassuk vele mi mivel foglalkozunk. Két irányt vehet a beszélgetés:
- Egy jót beszélgettek, megtudjátok kinek hogy alakult az élete, megosztotok egymással néhány információt és leteszitek, de a hívott fél tudni fogja, hogy mivel foglalkozol és a pozitív benyomásnak köszönhetően, ha neki vagy ismerősének felmerül az a problémája, amire megoldást kínálsz, akkor több mint valószínű, hogy fel fog keresni. Egy hét múlva, egy hónap múlva, egy év múlva, de bármikor is, esélyt adtál magadnak, hogy felkeressenek.
- A hívott félnek pont van egy olyan elakadása az életben, amire te megoldást kínálhatsz, így megvan a közös metszéspont. Ez nem jelenti azt, hogy le kell támadni őt és rögtön ajánlatot adni, vagy éreztetni vele, hogy neked kell a munka, szimplán csak megkérdezni tőle, hogy van-e kedve erről részletesebben beszélgetni személyesen (vagy máskor telefonon). Ha igen, akkor beszéljetek meg egy időpontot és szánd rá az idődet, hogy megismerd ennek az ismerősnek az elakadását, annak milyenségét és gondold végig, hogy tudsz-e kellőképpen minőségi megoldást nyújtani neki.
Hogyan tovább?
A találkozót követően nem biztos, hogy ez az ismerősöd ügyfeled lesz. Nem is kell, hogy az legyen, mivel itt neked is van beleszólásod a kérdésbe. Akarod, hogy ő az ügyfeled legyen? Szeretnéd megoldani a problémáját? Rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal, amikre azt mondhatod, hogy ő egy ideális ügyfél számodra? Vagy csupán kell a munka és csak azért is elvállalod? Ez utóbbit semmiképp ne tedd!
Nincs rosszabb annál, mint amikor pusztán megélhetési okból elvállalunk valakit, aki egyáltalán nem illik bele az ideális ügyfél képünkbe, mivel nekünk macera és rossz munka lesz, neki pedig akár egy rossz ügyfélélmény és ezáltal megszakad a lánc. A lánc, aminek a célja a további ajánlások megszerzése.
Mi a cél?
A cél az, hogy kifogástalan, kiemelkedő, elképesztő ügyfélélményt nyújtsunk és ügyfelünk alig várja, hogy fizethessen, mert olyan szolgáltatást kapott ami nem csak megoldotta az ő problémáját, de végig azt érezte, hogy ez az egész csak róla szól, nem a pénz a lényeg vagy bármi hasonló, hanem az, hogy neki sokkal jobb legyen. Ez lesz a fő célod, és ha ezt sikerül elérni, akkor nem is kell kérned az ajánlást, hiszen magától fogja mesélni az ismerőseinek, hogy mennyire jó élményben volt része és mindenképpen érdemes veled dolgozni, ha hasonló cipőben vannak.
Van egy különleges varázsa az ajánlásokból szerzett munkáknak: őszinte és sallang mentes. A közelébe sem tud érni ennek egy Google vagy Meta hirdetés, ahol 3 másodpercnyi figyelem alatt próbálunk meggyőzni egy idegent csillagokat lehozó ígéretekkel. És mindegy, hogy ezek az ígéretek valósak, egy olyan ingergazdag világban, mint a mostani, óriási kihívás megragadni valakinek a figyelmét annyira, hogy cselekvésre is ösztönözze. Az ajánlás viszont más, ott nem kell őt ösztönözni, saját magától fog megkeresni téged, mert át akarja élni ugyanazt, amit a barátja megtapasztalt a veled való együttműködés során.
Összegzés
A mai világban is lehet és kötelező is ajánlásokat gyűjteni. Nincs jobb, őszintébb és megbízhatóbb ügyfélszerző módszer, mint az ajánlások. Szánjunk időt és energiát potenciális ügyfeleink megértésére, akarjuk megoldani a problémájukat, és vegyük elő a telefonunkat, gondoljuk végig kit lehet felhívni és beszélgessünk ismerőseinkkel tudva azt, hogy nem lesz mindenkiből ügyfél, de még potenciális ügyfél sem.