Az üzleti világ mindig is dinamikusan változó terület volt, ahol a nők egyre jelentősebb szerepet töltenek be. A COVID-19 járvány óta különösen szembetűnő a női vállalkozók számának növekedése, akik új lehetőségeket keresnek és kihasználják az online tér adta előnyöket. Ebben a cikkben összefoglaljuk a nők vállalkozói szokásairól, üzleti kurzusok iránti keresletükről, valamint a férfiakhoz viszonyított helyzetükről alkotott képet az Egyesült Államokban és Európában.
Nők vállalkozói szokásai az Egyesült Államokban
Az amerikai nők vállalkozói aktivitása az utóbbi években jelentősen megnőtt. 2021-ben az új vállalkozások 49%-át nők indították, szemben a 2019-es 28%-kal. Ez az arány 2022-ben is közel azonos maradt, ahol a vállalkozások 47%-át nők alapították (World Economic Forum) (World Economic Forum). A női vállalkozók száma is folyamatosan nő, 2023-ban több mint 12 millió női tulajdonú vállalkozás működött, amelyek több mint 10 millió embert foglalkoztattak (SBA’s Office of Advocacy).
Az Egyesült Államokban a nők által vezetett vállalkozások gyakran kisebbek és kevesebb alkalmazottat foglalkoztatnak. 2022-ben ezeknek a vállalkozásoknak 46%-a 2-5 főt, 19%-a 6-10 főt foglalkoztatott, míg 20%-uknál az üzlet tulajdonosa volt az egyetlen alkalmazott (What To Become).
A fentiekből is jól látható, hogy a vállalkozói kedv és az üzleti világ iránti érdeklődés folyamatosan növekszik és erre jó hatással volt a korábbi világjárvány. Vitathatatlan, hogy az Egyesült Államokban mindig is népszerű volt a vállalkozóvá válás, lévén, hogy nagyon egyszerűen és gyorsan létre lehet hozni egy amerikai llc céget vagy egy corporationt, de a nők ilyen szintű térnyerése inkább az utóbbi időkben kezdett drasztikusan megnövekedni. Ehhez valószínűleg hozzájárulnak a különféle törekvések az egyenjogúság és a női lehetőségek javítása kérdéskörben.
Nők vállalkozói szokásai Európában
Európában a női vállalkozók aránya alacsonyabb, mint az Egyesült Államokban. Az európai vállalkozók mindössze 31%-a nő. Ennek ellenére egyes régiókban, például Latin-Amerikában és a Karib-térségben, közelebb van az arány az egyenlőséghez, ahol a vállalkozók 50%-a nő (What To Become).
A női vállalkozások sikerességi rátája is javul, bár még mindig jelentős kihívásokkal kell szembenézniük. Az európai nők kevesebb pénzügyi támogatást kapnak, és gyakran kisebb hitelösszegekkel rendelkeznek, mint férfi társaik. Az átlagos hitelméret női tulajdonú vállalkozások számára 50%-kal alacsonyabb, mint a férfiaké (World Economic Forum).
Mindamellett az is elmondható, hogy Európában sokkal színesebb és szélesebb spektrumú kulturák és ideológiák uralkodnak, így nem is lehet teljesen egységesen kezelni, mint mondjuk az Egyesült Államokban. Ennek ellenére is azt mondhatjuk, hogy az eltérés magas és Európában még mindig a férfiak „uralják” a vállalkozói szférát. Annak érdekében, hogy még jobban megérthessük a helyzetet, kicsit nézzük meg, hogy milyen trendek uralják a nők üzleti élettel kapcsolatos kereséseiket, vásárlásaikat, önfejlesztésüket.
Keresett üzleti témák és trendek 2023-ban
Egységes álláspontot általában egy teljes évet tekintve lehet kijelenteni, ezért az előző évet vizsgáltuk meg, ebből adódóan a 2024-es szokások és trendek eltérőek lehetnek.
2023-ban a nők által keresett üzleti témák között a digitális transzformáció, a fenntarthatóság, és a vállalati értékek hangsúlyozása voltak a legnépszerűbbek. A rövid formátumú videók, mint marketing eszköz, különösen népszerűek lettek, mivel ezek a tartalmak magas megtérülési rátát biztosítanak. A vállalkozók szívesen alkalmaznak influencereket is, hogy hitelesebben kommunikálják üzeneteiket és termékeiket (HubSpot Blog) (Bernard Marr).
A Bank of America 2022-es jelentése szerint a kisvállalkozások 66%-a számított bevétel növekedésre a 2023-as évben, és 52%-uk tervezte tevékenységének bővítését. Az infláció és az ellátási láncok biztonsága is kiemelt téma maradt 2023-ban, mivel a vállalkozások folyamatosan keresik a hatékonyság javításának módjait és a költségek csökkentésének lehetőségeit (NerdWallet: Finance smarter).
Jól látható, hogy a fenntarthatóság egy kiemelten fontos témakör és a nők előszeretettel tevékenykednek ilyen területen, vagy próbálnak fontos információkhoz jutni a témában.
Természetesen a digitalizáció és az ezzel szorosan összefüggő automatizáció is egyre lényegesebb kérdés, hiszen a világ változásaival és a technológia fejlődésével elsősorban az online tér meghódítása és a tevékenységek digitális transzformációja képes csak felvenni a versenyt. Ebben a témakörben nagyon szívesen állunk rendelkezésedre, ha ötleteid, elképzeléseid megvalósítását szeretnéd szakemberekre bízni:
Online kurzusok és események
A nők körében egyre népszerűbbek az online üzleti kurzusok. Az amerikai nők körülbelül 59%-a vett részt ilyen kurzusokon, míg az offline üzleti események részvételi aránya némileg alacsonyabb. Európában is hasonló trend figyelhető meg, ahol a nők inkább az online platformokat részesítik előnyben a rugalmasság és a hozzáférhetőség miatt (NerdWallet: Finance smarter) (Bain).
Pénzgazdálkodás és vállalkozások fenntartása
Az amerikai nők által vezetett vállalkozások gyakran kisebb hitelösszegeket kapnak, mint a férfiak által vezetettek, és az éves átlagkeresetük is alacsonyabb. Az átlagos hitelméret női tulajdonú vállalkozások számára 50%-kal alacsonyabb, mint a férfiaké. Ennek ellenére a női vállalkozások 59%-a nyereséges, ami azt mutatja, hogy hatékonyan gazdálkodnak a rendelkezésre álló erőforrásokkal (Ecommerce Tips) (World Economic Forum).
A nők által vezetett vállalkozások gyakran kisebb léptékűek és kevesebb alkalmazottat foglalkoztatnak, de ezekben is megfigyelhető a növekedés és a stabilitás. Az átlagos fenntartási idő a női vállalkozások számára gyakran rövidebb, mint a férfiaké, de az utóbbi években egyre több női vállalkozás éri el az ötéves és tízéves működési határt (What To Become) (NerdWallet: Finance smarter).
Nők és férfiak helyzete
Az amerikai és európai adatok egyaránt azt mutatják, hogy bár egyre több nő vállalkozik, a férfiak még mindig dominálnak az üzleti életben. Az Egyesült Államokban a női vállalkozások hitelmérete és alkalmazotti bérezése jelentősen alacsonyabb, mint a férfiaké, és a női vállalkozók gyakran kisebb léptékű vállalkozásokat vezetnek (World Economic Forum) (What To Become).
Európában a helyzet hasonló, bár itt a női vállalkozások aránya még alacsonyabb, és a nők gyakran találkoznak nagyobb pénzügyi akadályokkal. A nők vállalkozási szokásai és eredményei azonban folyamatosan fejlődnek, és egyre több sikeres női vállalkozót látunk mindkét kontinensen (What To Become).
Magyarországi helyzetkép
2023-ban Magyarországon a női vállalkozók számára számos támogatási program állt rendelkezésre, mint például a Vállalkozóvá válási támogatás, amely különböző megyékben különböző feltételek mellett volt elérhető. Ezek a programok segítettek a nőknek a vállalkozásindításban, és bruttó 232 ezer forint havi juttatást, valamint vissza nem térítendő tőketámogatást biztosítottak.
A magyarországi női vállalkozók aktívan részt vesznek különböző rendezvényeken és klubokban, mint például a Női Váltó Vállalkozói Klub, ahol szakmai tanácsadások és kapcsolatépítési lehetőségek állnak rendelkezésre. A Forbes Magyarország is kiemelte a legbefolyásosabb magyar nőket, akik jelentős szerepet játszanak az üzleti életben és társadalmi ügyekben.
2024-re a jóslatok szerint továbbra is nagy hangsúly kerül a nők támogatására, különösen a digitalizáció és a fenntarthatóság terén, de ennek a teljes képét majd csak a következő évben tudjuk kellő részletességgel kielemezni.
Zárszó
A női vállalkozók jelentős szerepet játszanak az üzleti világban, különösen az Egyesült Államokban. Bár számos kihívással kell szembenézniük, mint a pénzügyi forrásokhoz való korlátozott hozzáférés és a nemi alapú előítéletek, a nők egyre nagyobb arányban vesznek részt az üzleti életben, és jelentős sikereket érnek el. Az online kurzusok és események népszerűsége tovább növekszik, és a nők hatékonyan alkalmazkodnak a változó üzleti környezethez.